Távkönyvelés szolgáltatásunk révén egyre gyakrabban keresnek meg minket cégek az online hirdetéseik adózási hátterével kapcsolatban. A legtöbb piacon nagy a verseny, ezért a cégek túlnyomó része hirdetés nélkül ritkán tud megélni vagy növekedni.

A hagyományos offline reklámok helyét átvették az online hirdetések, ennek köszönhetően már kisebb cégek is versenybe szállhatnak. A hirdetési platformok két nagyágyúja a Google és a Facebook, ezek a leghatékonyabbak jelenleg. Az viszont egyértelmű, hogy a két multi elég sajátosan értelmezi az adózási szabályokat, amelyek az Európai Unió felállított.

Egy tévhit: sok kezdő vállalkozó gondolja úgy, hogy ha 10 000 Ft-ot költ el a Google vagy a Facebook rendszerében hirdetésre, akkor ez neki 10 000 Ft-jába kerül. A hirdetési fiókban még azt is bepipálja, hogy vállalkozóként hirdet, tehát a hirdetéseit költségként elszámolhatja. Legalábbis azt gondolják.

Itt jön a bonyodalom, ugyanis a hirdetési rendszer nem igazán tájékoztat arról, hogy tulajdonképpen ez a funkció azt jelenti, hogy az Európai Unión belül a fordított adózás szerint kívánja fizetni az általános forgalmi adót.

Magyarul: A Google és a Facebook által kiállított számlák 0%-os ÁFÁ-t tartalmaznak. Ezért gondolhatja aztán a vállalkozó azt, hogy ÁFA-mentes hirdetéseket vett, de sajnos ez tévedés.

A valóság az, hogy a hirdetések után is be kell vallani, és be is kell fizetni az ÁFÁ-t. Akik alanyi adómentesek, azoknak a könyvelőjük minden hónap végén elküldi a bevallást. Akik viszont ÁFA-körösök, a szokásos bevalláshoz kell ezt kapcsolni, ők persze ezt az ÁFÁ-t általában vissza is tudják igényelni.

Példaként tételezzük fel, hogy az Ön cége 10 000 Ft-ért vásárol hirdetéseket. A Facebooknak vagy a Google-nek kifizetett 10 000 Ft-on felül a magyar állam felé (a jelenlegi jogszabály szerint) még 2 700 Ft általános forgalmi adó fizetési kötelezettsége van. Az ügyletet megcsavarja még az, hogy ez egy speciális EU-s fordított adózási ÁFA, így minden hónapban ÁFA bevallást is be kell küldeni az adóhatóságnak, ami miatt a könyvelési díj is megnőhet, hiszen nem minősül a távkönyvelés szempontjából továbbá ÁFA mentesnek.

Most vissza kicsit a cikk az elejére. Azt írtuk, hogy a két óriáscég eléggé sajátosan értelmezik az adózási jogszabályokat. Nos, ugye elvileg 0%-os ÁFÁ-t tartalmazó számlát csak akkor szabadna kiállítaniuk, ha 100%-os biztosak benne, hogy a vállalkozó hirdető rendelkezik EU-s adószámmal. Viszont sem a Facebook, sem a Google ezt nem követeli meg, sőt, csak elvétve hívják fel a figyelmet, így általában a vállalkozó csak utólag “esik le” (a könyvelő által), hogy ilyen számlát igazából nem is kaphatott volna EU adószám nélkül. Ami nagyon pozitívum, hogy az adóhatóság ebben a kérdésben elég rugalmas, tehát utólag is be lehet kérni EU adószámot, így már fel lehet dolgozni az A60-as kódú bevallást.